Search the resting place of Polish airmen
The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..
How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.
Searching for burial sites by name:
|
|
Lista Krzystka | Updated: 2017-01-12 |
Official Number | P-1989
|
---|---|
Rank | polski: por.pil./1662 HCU/
brytyjski: F/O |
Date of birth | 1911-10-28
|
Date of death | 1944-11-21
|
Cemetery |
|
Grave | Symboliczny
|
Photo of grave | |
Country | Polska
|
Period | World War II |
Source
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H,K, Kujawa
"Ku czci..." Zbiorowa
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek
Info. i zdj.: Jan Pietrzak
Link do zapalenia wirtualnego znicza:
zdunskawola.artlookgallery.com/grobonet/start.php?id=detale&idg=11138&inni=0&cinki=1
Kisielewicz Jerzy Szymon urodził się dn. 28.10.1911 r. w m. Zduńska Wola w rodzinie Władysława i Zygfrydy Kisielewiczów (W. Grudniak).
W latach międzywojnia służył jako oficer w 4. Pułku Lotniczym w Toruniu w personelu naziemnym. W kampanii wrześniowej 1939 r. w Bazie Lotniczej nr 4. Następnie poprzez Rumunię przedostał się do Francji, a po jej upadku udał się na Wyspy Brytyjskie. W Anglii służył w Polskich Sił Powietrznych, gdzie otrzymał nr sł. RAF P-1989. Zgłosił się do służby w personelu latającym. Po przeszkoleniu w 16 (P)SFTS (Szkoła Podstawowego Pilotażu) odbył praktykę w pilotażu w 7 AGS (Szkoła Strzelców Pokładowych). W sierpniu 1944 r. został skierowany do 18 OTU (Oddział Wyszkolenia Bojowego) na szkolenie bojowe. Następnie w październiku 1944 r. przeniesiono go do 11 Base na przeszkolenie na samolotach czterosilnikowych i przydzielono do 1662 HCU (Oddział Przeszkolenia na Samoloty Ciężkie). W dniu 21 XI 1944 r. na samolocie Handley Page Halifax V nr LL 126 wykonywał wraz z załogą nocny lot szkolny. Widziano palący się w powietrzu samolot spadający na ziemię, który rozbił się w Long Ashton pod Bristolem. Pilot jeszcze tak skierował maszynę przed rozbiciem, że spadła ona na teren niezabudowany. W katastrofie zginęła cała załoga w składzie: por. pil. J. Sz. Kisielewicz, ppor. nawig. J. Małkowski, kpr. bomb. J. S. Radoński, sierż. mech. pokł. W. W. Ruciński, kpr. strz. r/op. F. Kruszczak, kpr. strz. S. Jurka i kpr. strz. S. Jaguszczak. Por. pil. Kisielewicz został pochowany na cmentarzu lotników polskich w Newark, hrabstwo Nottinghamshire (Wielka Brytania), grób nr M 327.
Na starej zduńskowolskiej nekropolii przy ul. Łaskiej znajduje się jego symboliczna mogiła. Z kolei w miejscu katastrofy, w pobliżu kościoła w Long Ashton, miejscowa społeczność ufundowała tablicę upamiętniającą polskich lotników. Od kilku lat, w rocznicę katastrofy Halifaxa odprawiana jest uroczysta msza św. w intencji poległych, a miejscowi kombatanci i członkowie stowarzyszeń lotniczych składają pod tablicą wieńce i kwiaty. Również w polskim kościele katolickim p.w. Matki Boskiej Ostrobramskiej w Bristolu, znajduje się tablica upamiętniająca naszych lotników (tu błędnie podano wiek Kisielewicza ? 30 lat!).
Oprac. JAN PIETRZAK
"Ku czci..." Zbiorowa
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek
Info. i zdj.: Jan Pietrzak
Link do zapalenia wirtualnego znicza:
zdunskawola.artlookgallery.com/grobonet/start.php?id=detale&idg=11138&inni=0&cinki=1
Kisielewicz Jerzy Szymon urodził się dn. 28.10.1911 r. w m. Zduńska Wola w rodzinie Władysława i Zygfrydy Kisielewiczów (W. Grudniak).
W latach międzywojnia służył jako oficer w 4. Pułku Lotniczym w Toruniu w personelu naziemnym. W kampanii wrześniowej 1939 r. w Bazie Lotniczej nr 4. Następnie poprzez Rumunię przedostał się do Francji, a po jej upadku udał się na Wyspy Brytyjskie. W Anglii służył w Polskich Sił Powietrznych, gdzie otrzymał nr sł. RAF P-1989. Zgłosił się do służby w personelu latającym. Po przeszkoleniu w 16 (P)SFTS (Szkoła Podstawowego Pilotażu) odbył praktykę w pilotażu w 7 AGS (Szkoła Strzelców Pokładowych). W sierpniu 1944 r. został skierowany do 18 OTU (Oddział Wyszkolenia Bojowego) na szkolenie bojowe. Następnie w październiku 1944 r. przeniesiono go do 11 Base na przeszkolenie na samolotach czterosilnikowych i przydzielono do 1662 HCU (Oddział Przeszkolenia na Samoloty Ciężkie). W dniu 21 XI 1944 r. na samolocie Handley Page Halifax V nr LL 126 wykonywał wraz z załogą nocny lot szkolny. Widziano palący się w powietrzu samolot spadający na ziemię, który rozbił się w Long Ashton pod Bristolem. Pilot jeszcze tak skierował maszynę przed rozbiciem, że spadła ona na teren niezabudowany. W katastrofie zginęła cała załoga w składzie: por. pil. J. Sz. Kisielewicz, ppor. nawig. J. Małkowski, kpr. bomb. J. S. Radoński, sierż. mech. pokł. W. W. Ruciński, kpr. strz. r/op. F. Kruszczak, kpr. strz. S. Jurka i kpr. strz. S. Jaguszczak. Por. pil. Kisielewicz został pochowany na cmentarzu lotników polskich w Newark, hrabstwo Nottinghamshire (Wielka Brytania), grób nr M 327.
Na starej zduńskowolskiej nekropolii przy ul. Łaskiej znajduje się jego symboliczna mogiła. Z kolei w miejscu katastrofy, w pobliżu kościoła w Long Ashton, miejscowa społeczność ufundowała tablicę upamiętniającą polskich lotników. Od kilku lat, w rocznicę katastrofy Halifaxa odprawiana jest uroczysta msza św. w intencji poległych, a miejscowi kombatanci i członkowie stowarzyszeń lotniczych składają pod tablicą wieńce i kwiaty. Również w polskim kościele katolickim p.w. Matki Boskiej Ostrobramskiej w Bristolu, znajduje się tablica upamiętniająca naszych lotników (tu błędnie podano wiek Kisielewicza ? 30 lat!).
Oprac. JAN PIETRZAK