Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8485 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Jerzy Felicjan
Bajan



Lista Krzystka Updated: 2011-12-30
Official Number
P-1499

Rank
polski: płk pil./316 DM; DSP/
brytyjski: W/Cdr

Date of birth
1901-06-05

Date of death
1967-06-27

Cemetery
mapa
Londyn, Chestnut Ave - Northwood Cemetery
Wsp. 51.601721, -0.417714

Grave
B 475
Photo of grave

Country
Wielka Brytania

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Zdjęcia grobu: Maria Belua.    
MILITARIA NR 4 WYD. SPEC. "Nie znam człowieka !" Bloody Foreigners... A. Olejko    
pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Bajan     
polishairforce.pl/bajan.html     
    
Bajan Jerzy Felicjan (dwóch imion) urodził się dn. 5.06.1901 r. (wg posiadanego aktu chrztu - W. Grudniak).    
    
Jerzy Bajan przyszedł na świat 4 maja 1901 r. we Lwowie. Z chwilą odzyskania przez Polskę niepodległości zaciągnął się do wojska niepodległej. Uczestniczył w walkach o utrzymanie polskości Lwowa. Służył początkowo w kawalerii a następnie w piechocie. Brał udział w wojnie polsko - rosyjskiej 1920 / 21. To on był miedzy tymi co gonili bolszewików pod Kijów. W rok od zakończenia tych zmagań związał się na stałe z lotnictwem. Nie był o to łatwe. Chodziło o jego stan zdrowia. Ale ten udało się "oszukać". "Oszukał" na tyle skutecznie, że ukończył szkoły lotnicze w Grudziądzu i Bydgoszczy. Został pilotem myśliwskim. Służbę wojskową rozpoczął od pułku stacjonującego w Lidzie. Aby z niej trafić do grodu Kraka. Miał cichą pasję. Pasję, którą bardzo starannie rozwijał. Była to akrobacja samolotowa. To on stworzył zespół, który znany jest jako "Trójka Bajana". Bajan ze swoimi bocznymi, Pniakiem i Mackiem prezentowali pod niebem niezwykły kunszt pilotażu w locie trzech samolotów. Skrzydła płatowców były ze sobą połączone. Jerzy jako pilot sportowy latał na liczne zawody lotnicze. Brał między innymi udział w Locie Małej Ententy. Startował z naszą reprezentacją w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych rozegranych w lecie 1930 r. Zajął w nich 32 miejsce. Ale nie można zapomnieć o tym, że osiągnięciem było samo ukończenie zawodów wśród 35 sklasyfikowanych załóg na 60 startujących. W 1931 r. na mityngu lotniczym rozegranym w Zagrzebiu zwyciężył w konkursie akrobacji. W między czasie awansował do stopnia kapitana. 22-31 lipca 1932 r. wziął udział w Międzynarodowym Mityngu Lotniczym rozgrywanym w Szwajcarii. Wylatał drugie miejsce. Jeszcze tego samego roku w sierpniu Bajan wziął udział ponownie w zawodach samolotów turystycznych. Wylatał dla naszych barw 11.miejscu. Pierwsze należało do Polaków. Zwyciężył w nich Żwirko. Rok później poleciał na Międzynarodowy Lot Alpejski do Wiednia. Podczas samego lotu przeżył niemiłą przygodę. Na skutek podmuchu wiatru samolot spadł na drzewo i spłonął. Przy okazji trzeba pamiętać, że razem z nim latał jako towarzysz ( mechanik ) Gustaw Pokrzywka. W ostatnich międzynarodowych zawodach organizowanych w dniach 28 sierpnia-19 września 1934 r. w Warszawie, Bajan z Gustawem Pokrzywką zajął pierwsze miejsce. Zwycięstwo to uczyniło go jednym z najpopularniejszych po Żwirce lotników w Polsce. W drugiej połowie lat 30 awansował do stopnia majora. Odbył staż w Wielkiej Brytanii. Po powrocie do Polski został szefem wyszkolenia w Wyższej Szkole Pilotażu. Przez rok był słuchaczem rocznego kursu w Wyższej Szkole Lotniczej. W połowie czerwca pamiętnego 1939 r. w stopniu podpułkownika znalazł się w Dęblinie. Objął stanowisko komendanta Szkoły Podchorążych Lotnictwa. Po wybuchu II wojny światowej, 2 września, podczas niemieckiego nalotu bombowego został ciężko ranny. Odłamek bomby uszkodził lewą rękę. W wyniku tego utracił do końca życia władzę w dłoni. Trzeba pamiętać, że nie tylko dla cywila obie dłonie są ważne. Dla pilota tamtych dni lewa ręka była bodaj ważniejsza od prawej. Wraz z innymi lotnikami ewakuował się do sojuszniczej Francji. Kiedy ta skapitulowała znalazł się z nimi w Wielkiej Brytanii. Z uwagi na kontuzję był ograniczony do prac sztabowych. Nie dał za wygraną. Latał. W tym celu sporządził dla siebie protezę. Był to hak mocowany do lewej dłoni. Początkowo służył w Inspektoracie Polskich Sił Powietrznych. Od 7 kwietnia do 17 października 1941 r. był pierwszym polskim oficerem łącznikowym w sztabie dowództwa szkolenia lotniczego RAF. W 1942 r. latał bojowo w jednym z naszych dywizjonów myśliwskich. Następnie po śmierci Stefana Pawlikowskiego został polskim oficerem łącznikowym w sztabie dowództwa lotnictwa myśliwskiego RAF. Nie ominął awans. Awansował do stopnia pułkownika. Po wojnie pozostał na emigracji. Utrzymywał się z renty. Działał w Stowarzyszeniu Lotników Polskich w Wielkiej Brytanii. Czas jakiś był jego prezesem. Następnie przewodniczył Komitetowi Wykonawczemu Stowarzyszenia. Komisja pod jego przewodnictwem opracowała listę zestrzeleń polskich lotników podczas II wojny światowej. Był współorganizatorem Polskiego Klubu Szybowcowego. Pod koniec życia chorował na chorobę Parkinsona. Zmarł 27 czerwca 1967 r. w Londynie.     
Opracowanie: Konrad RYDOŁOWSKI
Gallery
Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka