Search the resting place of Polish airmen

The database contains 7436 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

JAN
FLORKOWSKI



Lista Krzystka Updated: 2011-12-30
Official Number
782375

Rank
polski: plut.strzel.pokł./1586 ESP/
brytyjski: F/Sgt

Date of birth
1920-07-16

Date of death
1944-08-17

Cemetery
mapa
Kraków, Prandoty - cmentarz brytyjski
Wsp. 50.078666, 19.953851

Grave
Plot I Row A Coll. Grave 9-10.
Photo of grave

Country
Polska

Period
World War II

Source
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa
"Ku czci..." Zbiorowa
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna K rzystek
Zdjęcia: Aleksander Gucwa    
Więcej na: www.sekowa.info/index.php?go=36     
Zdjęcie nowego grobu: Kelvin Youngs, www.aircrewremembered.com

Florkowski
Jan urodził się w m. Mniewo, pow. Koło...
Gallery
Fotka
 
 
Comments
  • 2019-12-10 Gucwa Aleksander
    Jan Florkowski urodził się 16 lipca 1920 r. w miejscowości Mniewo, pow. Łęczyca, parafia Pieczew, jako syn Jana i Kazimiery z Piaskowskich. Przed wojną rodzice mieszkali w Kole przy ul. Toruńskiej 23. Po ukończeniu szkoły powszechnej, jako 16-latek wstępuje do Szkoły Podchorążych Lotnictwa dla Małoletnich w Bydgoszczy, jako mechanik samolotowy. Szkoła w tym czasie przeżywała kłopoty lokalowe. Wiązało się to ze zwiększeniem liczby uczniów spowodowanym nasileniem szkolenia nowej kadry pilotów. W związku z powyższą sytuacją Szef Administracji Armii zdecydował się na przeniesienie do Krosna jesienią 1938 roku, tu złożył przysięgę wojskową i otrzymał stopień ucznia szeregowca.    
        
    Młodego 19-latka wojna zastała na lotnisku w Krośnie, w pierwszych dniach września szkoła drogą kolejową została ewakuowana do Łucka (Wołyń), ponieważ została dwukrotnie zbombardowana, kilku uczniów zginęło. Większość oficerów i uczniów SPLdM po wielu tragicznych wydarzeniach związanych z wkroczeniem 17 września wojsk sowieckich, dostała się do niewoli. Janowi Florkowskiemu udało się 18 września z pierwszą grupą Krośnieńskiej SPLdM przekroczyć granicę rumuńską. Grupy specjalności lotniczej, władze rumuńskie skupiły w Czerniowcach, a następnie rozlokowano ich w obozach internowania w siedmiu miejscowościach na terenie Rumunii. Obóz w którym przebywał był słabo pilnowany i wraz z kilkoma kolegami pewnej nocy uciekli do polskiego konsulatu w Bukareszcie, który po wystawieniu fałszywych dowodów kierował ich do miejscowości Bałczik n/Morzem Czarnym. Stąd statkami poprzez Bejrut dostali się do Francji. Główną bazą polskiego lotnictwa we Francji było lotnisko w Lyon- Bron. Tu dokonywana była selekcja pilotów i kierowanie na kurs pilotażu w dywizjonach francuskich. W połowie kwietnia 1940 roku, jako absolwent Szkoły Podchorążych Lotnictwa dla Małoletnich z Krosna, został przydzielony jako mechanik samolotowy do I Eskadry 1/145 Polskiego Dywizjonu Myśliwskiego Warszawskiego. Jednostka ta była pierwszym polskim, a 145 francuskim dywizjonem myśliwskim. Walczył przez cały okres kampanii francuskiej aż do 19 czerwca, kiedy to z całym personelem dywizjonu przewieziony został samochodami nad Zatokę Biskajską do portu La Rochelle, z którego w nocy odpłynął do Anglii.    
        
    Przeszedł długi okres adaptacji i szkolenia na wszystkich typach samolotów bombowych i myśliwskich. Po przeszkoleniu skierowany został do formowanych dywizjonów polskich. Polacy nie mieli trudności z opanowaniem pilotażu brytyjskich samolotów, dlatego już w lipcu 1940 roku, grupa polskich pilotów i mechaników gotowa była do podjęcia służby. Pośród nich był absolwent z krośnieńskiej szkoły Jan, który ukończył szkolenie na strzelca pokładowego podczas kursu naziemnego w Blackpool, Halton oraz w 8 AGS RAF w Evanton (8 Air Gunners School - 8 Szkoła Strzelców Pokładowych ).    
        
    W kwietniu 1942 roku został przydzielony do 316 Dywizjonu Myśliwskiego, który stacjonował na lotnisku w Heston, od 31 lipca 1942 roku w Hutton Cranswick a 13 marca 1943 był na lotnisku w Northolt.    
        
    6 lipca 1943 r. został skierowany do 18 OTU ( Oddział Szkolenia Bojowego) w Bramcote. Istotą tego treningu było łączenie lotników poszczególnych specjalności w zgrane załogi. Po tym przeszkoleniu, we wrześniu 1943 r. został przydzielony do 300 Dywizjonu Bombowego i przebywał na lotnisku Ingham, później krótko na lotnisku Faldingworth, skąd w marcu 1944 r. skierowany został do Palestyny. W ośrodku 1675 HCU, który znajdował się w Lydda rozpoczęli loty zapoznawcze na czterosilnikowych Liberatorach II. 12 czerwca 1944 r. przydzielony został do 1586 Eskadry Specjalnego Przeznaczenia. Zginął 17 sierpnia 1944 r. w Olszynach w locie bojowym do Polski. Inspektorat Lotnictwa w Londynie, w dniu 11 stycznia 1944 r. za wybitne zasługi, przydzielił po raz trzeci ,,Krzyż Walecznych? oraz Polową Odznakę Strzelca