Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8501 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Jerzy Bolesław
Szrajer



Updated: 2012-02-05
Rank
ppor.rez.obs./IBTL/

Date of birth
1912-10-30

Date of death
1936-11-07

Cemetery
Grave
Kwatera C16, rząd 4, grób 1
Photo of grave

Country
Polska

Period
Until 1939

Source
"Pamięci poległych lotników 1933-1939" A. Popiel    
Własne: Wiesław Grudniak     
www.michalowice.pl/dzieje-sie/aktualnosci/inne/82-rocznica-katastrofy-lotniczej-w-michalowicach,p65700567     
    
Jerzy Szrajer urodził się w Warszawie 30 października 1912 r.     
Był starszym bratem Kazimierza Szrajera ( znanego z akcji lotniczej "Most III" przeprowadzonej w czasie ostatniej wojny ). Po otrzymaniu świadectwa maturalnego jako ochotnik zgłosił się do wojska. Wybrał dla siebie lotnictwo. Miało to miejsce w 1931 r. Tego bowiem roku przekroczył bramę Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Dęblinie. Ukończył tę ze specjalnością obserwatora. Po powrocie do rodzinnego miasta rozpoczął studia na Politechnice Warszawskiej. Jego zamiarem było zostać inżynierem lotnictwa. Chcąc być bliżej samolotów zapisał się do Aeroklubu Warszawskiego.    
    
Latał jako pilot aeroklubowy i jako ochotnik w eskadrze treningowej 1 Pułku Lotniczego. 1 stycznia 1934 r. został podporucznikiem rezerwy. Rok później rozpoczął pracę w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa. Tak więc realizował swoje zamierzenia. Zginął śmiercią lotnika w wypadku lotniczym na pokładzie PZL ? 30 "Żubr" 7 listopada 1936 r. Doszło do tego nad Michałowicami w okolicach Warszawy. Razem z Jerzym zginął inżynier Jerzy Rzewnicki i dwóch oficerów rumuńskich. Polacy zostali pochowani na cmentarzu wojskowym ( Powązki ).     
    
Na sześć lat przed wybuchem II wojny światowej w Polskich Zakładach Lotniczych mieszczących się na Okęciu trwały prace nad polskim samolotem pasażerskim. Otrzymał on oznaczenie PZL ? 30. Projekt płatowca został zamówiony przez PLL LOT. Niestety zamawiający wycofał się z wcześniejszego zamówienia. Postanowiono, że wersja pasażerska zostanie odpowiednio przerobiona na potrzeby lotnictwa wojskowego. Tak narodził się bombowiec PZL "Żubr". Zmodyfikowany stał się konstrukcją wzorcową dla mającego powstawać seryjnie LWS 6 "Żubr". Nową konstrukcją zaingerowała się zagranica. Między innymi chcieli poznać Rumuni.    
    
Rok po wypadku w miejscu gdzie spadł samolot, Rumuni po uzyskaniu zgody od władz polskich upamiętnili tragicznie zmarłych lotników. Biegnące obok ulice otrzymały nazwy Lotnicza i Rumuńska. Te istnieją do dzisiaj. Odsłonięty pomnik przypominał przydrożną kapliczkę z rumuńskich dróg. Jego projekt wykonali uczniowie bukaresztańskiego liceum noszącego imię Króla Karola II. Ten niezwykły pomnik przetrwał wojenną burzę. Nie oparł się tylko siłom przyrody i zbieraczom złomu. Staraniem lokalnych władz samorządowych Michałowic został odrestaurowany. W 75 rocznicę wypadku został powtórnie odsłonięty.     
    
Konrad RYDOŁOWSKI