Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Antoni
Janusz



Lista Krzystka Updated: 2012-02-29
Official Number
P-1280

Rank
polski: ppłk obs.balon./301 DB/
brytyjski: S/Ldr

Date of birth
1902-01-30

Date of death
2000-08-28

Cemetery
Grave
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Zdjęcia i informacje: Michał Śmiłowski, Sebastian Pluta    
pl.wikipedia.org/wiki/Antoni_Janusz_(lotnik)     
www.archiwum.leszno.pl/new/container/rocznik_leszczynski_-_tom_12.pdf     
"Podniebna opowieść" Wiraże 21'2000    
    
Antoni Janusz przyszedł na świat w Lesznie Wielkopolskim 30 stycznia 1902 r. Od 1907 r. był mieszkańcem Jarocina. Tu uczył się w szkole podstawowej. Dalszą naukę kontynuował w gimnazjum w Poznaniu. Lotniczą edukację zdobył w znajdującej się w tym mieście Oficerskiej Szkole Aeronautycznej. Pod koniec września 1919 r. awansował na pierwszy stopień oficerski. Będąc podporucznikiem otrzymał przydział do 1 Dywizji Strzelców Wielkopolskich. W jej skład wchodził Batalion Aeronautyczny. Jednym z jego oficerów był nie kto inny tylko Antoni Janusz. Razem ze swoją 1 Dywizją brał udział w wojnie polsko - rosyjskiej 1920/21 r. Znalazł się pod Bobrujskiem i w czasie walk Bitwy Warszawskiej. Po wojnie nie odszedł do cywila. Został w wojsku. Służył w batalionie balonowym stacjonującym w grodzie Kopernika. Przed pamiętnym wrześniem 1939 r. znalazł się w Warszawie. Tu w stolicy pracował w Ministerstwie Spraw Wojskowych. Do zadań Antoniego należało szkolenie pilotów balonowych. Zajmował się również pracami konstrukcyjnymi nad balonami w Legionowie. Nie był mu obcy pilotaż samolotowy. Brał udział w krajowych i zagranicznych zawodach balonowych. 25 października 1925 r. stanął na najwyższym podium I Krajowych Zawodów Balonowych o puchar pułkownika Wańkowicza. Antoni lecąc z porucznikiem Zakrzewskim pokonał dystans 142 km w rekordowym czasie 2 godzin i 47 minut. Dwa lata później przystąpił do zawodów międzynarodowych. Reprezentował Polskę w Międzynarodowych Zawodów Balonów Wolnych wylatał drugie miejsce. Na pokonanie trasy 354 km potrzebował 22 godzin. Przez sześć lat ( 1932 - 1938 ) startował w zawodach o Puchar Gordona Bennetta. Wygrał te w 1938 r. Przebył trasę 1692 km w 37 godzin 47 minut. 17 września 1939 r. przeszedł granicę Polski z Rumunią i przez Grecję ruszył za bronią do Francji. Kiedy ta skapitulowała przed III Rzeszą nie godził się z niewolą. Przedostał się do Wielkiej Brytanii. Tu na Wyspie Ostatniej Nadziei znalazł się w Szkocji. Przeszedł niezbędne szkolenie lotnicze ( samolotowe ). Został pilotem nie balonu a samolotu bombowego. Latał w polskim dywizjonie bombowym. Był nim 301 Dywizjon Bombowy Ziemi Pomorskiej im. Obrońców Warszawy. W czasie jednego z lotów został ranny. Trafił do szpitala. Gdy się leczył i przechodził rekonwalescencję dywizjon został rozformowany. Personel utworzył nową jednostkę, którą była Polska Eskadra do Zadań Specjalnych. Ta współdziała ze 138 Dywizjonem RAF. Antoni pozostał w służbie. Służył w RAF. Nie odszedł z niego po wojnie. Uczył innych. Pracował w Ministerstwie Lotnictwa. Do nowej powojennej Polski nie wracał. Pierwszy raz znalazł się w ojczyźnie mając 58 lat. Zmarł w Londynie 28 sierpnia 2000 r.    
    
Konrad RYDOŁOWSKI
Gallery
Fotka
 
 
Comments
  • 2014-08-20 Grudniak Wiesław
    Czy faktycznie jest tu pochowany czy to grób symboliczny ? Zmarł w Londynie, spopielony w krematorium Honor Oak (UK)