Search the resting place of Polish airmen
The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..
How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.
Searching for burial sites by name:
|
|
Updated: 2012-04-16 |
Rank | Kpt.pil.
|
---|---|
Date of birth | 1926-10-15
|
Date of death | 1956-05-05
|
Cemetery |
|
Grave | Sektor IV
|
Photo of grave | |
Country | Polska
|
Period | The post war period |
Source
Własne, zdj. Wiesław Grudniak
Andrzej Majewski "BIOGRAFIE LOTNIKÓW POLEGŁYCH, ZAMORDOWANYCH I ZMARŁYCH A POCHOWANYCH NA CMENTARZU WOJSKOWYM
W DĘBLINIE".
Kapitan pilot
Anatol CZERNIAWSKI syn Andrzeja
(15.10.1926. ? 05.05.1956)
Urodził się 15 października 1926r. w Kazatinie powiatu ..... w rodzinie robotniczej.
Ojciec Andrzej był technikiem łączności, matka Aleksandra z domu Steciuk. W 1931r. wraz
z rodzicami wyjeżdża za Ural do miejscowości Janauł w baszkirskiej republice, gdzie ojciec
pracuje jako technik łączności. Wkrótce po przyjeździe umiera mu matka. W 1934r. zaczyna
uczęszczać do szkoły podstawowej. W 1937r. w czasie pracy ginie tragicznie ojciec. Anatol
pozostaje wraz z o rok młodszą siostrą. Do 1939r. kończy 5 klas 7-latki. W wyniku starań
babki (matki ojca) w 1939r. wraca do rodzinnej miejscowości Kazatin, gdzie w 1941r. kończy
7-latkę. Od 1941r. pracuje jako robotnik budowlany. 27 grudnia1943r. zostaje wywieziony
przez niemieckich okupantów do Sambora gdzie pracuje przy budowie parowozowni.
W czerwcu 1944r. ucieka z przymusowych robót i wstępuje do powstańczej drużyny Armii
Krajowej ?Promienia? i w lipcu wraz z Armią Czerwoną bierze udział w wyzwoleniu
Sambora. W Samborze wstępuje do ?intrebitelnego batalionu?, który miał za zadanie ochronę
porządku. 28 sierpnia 1944r. powołany przez RKU Sambor wstępuje do Odrodzonego
Wojska Polskiego i skierowany do 2 zapasowego pułku piechoty. Od 10 października 1944r.
do 4 stycznia 1945r. kończy szkołę podoficerską przy 10 Dywizji Piechoty, a następnie
otrzymuje przydział do kompani samochodowej jako łącznik.
Przeszedł kampanię wojenną w 10 DP w składzie 2 Frontu Ukraińskiego, za co
otrzymał medale: ?Za Odrę, Nysę i Bałtyk?, ?Wolności i Zwycięstwa?, ?Za zwycięstwo nad
Niemcami? oraz Odznakę Grunwaldzką?. Na własną prośbę skierowany do Oficerskiej
Szkoły Lotniczej na kurs pilotażu w grupie pilotów bombowych. W kwietniu 1948r. wstępuje
Do Polskiej Partii Robotniczej, a po zjednoczeniu staje się członkiem PZPR.
5 września 1948r. kończy kurs pilotażu, 5 lokata i mianowany ?chorążym? pozostaje w szkole
jako pilot instruktor. Za wzorową pracę i służbę zostaje 22 lipca 1949r. mianowany
?podporucznikiem?, a 8 czerwca 1951r. ?porucznikiem? i odznaczony: ?Brązowym i
Srebrnym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny?, ?Srebrnym Krzyżem Zasługi? oraz
?Medalem X ? lecia Polski Ludowej?. W październiku 1953r. jako dowódca klucza eskadry
bombowej mianowany ?kapitanem?. Od 18 października 1955r. jest dowódcą eskadry
szkolnej samolotów bombowych do spraw wyszkolenia lotniczego.
W dniu 5 maja 1956r. o godz. 6.38 ginie w katastrofie lotniczej w wyniku zderzenia się
w powietrzu dwóch samolotów IŁ-28 wraz z por. nawigacji Janem Adasiem oraz strzelcem
kapralem Waldemarem Antoniewskim na samolocie Nr 64108. Ginie również załoga
drugiego samolotu IŁ-28 Nr 2203 w składzie: dowódca załogi ? uczeń podchorąży
Franciszek Kramarz, ppor. nawigacji Zbigniew Łazarewicz oraz strzelec radia i telegrafista
sierżant zawodowy Dominik Wydra.
W okresie swojej dziesięcioletniej służby w lotnictwie wykonał 5003 loty w czasie
1031 godzin i 14 minut z czego 69 lotów w czasie 18 godzin 58 minut na samolocie IŁ-28.
Pochowany na cmentarzu wojskowym w Dęblinie, grób Nr 481.
Odznaczenia:
Medal ?Za Odrę, Nysę i Bałtyk?
Medal ?Wolności i Zwycięstwa?
Medal ?Za zwycięstwo nad Niemcami?
Medal ?X ? lecia Polski Ludowej?
Odznaka Grunwaldzka
Andrzej Majewski "BIOGRAFIE LOTNIKÓW POLEGŁYCH, ZAMORDOWANYCH I ZMARŁYCH A POCHOWANYCH NA CMENTARZU WOJSKOWYM
W DĘBLINIE".
Kapitan pilot
Anatol CZERNIAWSKI syn Andrzeja
(15.10.1926. ? 05.05.1956)
Urodził się 15 października 1926r. w Kazatinie powiatu ..... w rodzinie robotniczej.
Ojciec Andrzej był technikiem łączności, matka Aleksandra z domu Steciuk. W 1931r. wraz
z rodzicami wyjeżdża za Ural do miejscowości Janauł w baszkirskiej republice, gdzie ojciec
pracuje jako technik łączności. Wkrótce po przyjeździe umiera mu matka. W 1934r. zaczyna
uczęszczać do szkoły podstawowej. W 1937r. w czasie pracy ginie tragicznie ojciec. Anatol
pozostaje wraz z o rok młodszą siostrą. Do 1939r. kończy 5 klas 7-latki. W wyniku starań
babki (matki ojca) w 1939r. wraca do rodzinnej miejscowości Kazatin, gdzie w 1941r. kończy
7-latkę. Od 1941r. pracuje jako robotnik budowlany. 27 grudnia1943r. zostaje wywieziony
przez niemieckich okupantów do Sambora gdzie pracuje przy budowie parowozowni.
W czerwcu 1944r. ucieka z przymusowych robót i wstępuje do powstańczej drużyny Armii
Krajowej ?Promienia? i w lipcu wraz z Armią Czerwoną bierze udział w wyzwoleniu
Sambora. W Samborze wstępuje do ?intrebitelnego batalionu?, który miał za zadanie ochronę
porządku. 28 sierpnia 1944r. powołany przez RKU Sambor wstępuje do Odrodzonego
Wojska Polskiego i skierowany do 2 zapasowego pułku piechoty. Od 10 października 1944r.
do 4 stycznia 1945r. kończy szkołę podoficerską przy 10 Dywizji Piechoty, a następnie
otrzymuje przydział do kompani samochodowej jako łącznik.
Przeszedł kampanię wojenną w 10 DP w składzie 2 Frontu Ukraińskiego, za co
otrzymał medale: ?Za Odrę, Nysę i Bałtyk?, ?Wolności i Zwycięstwa?, ?Za zwycięstwo nad
Niemcami? oraz Odznakę Grunwaldzką?. Na własną prośbę skierowany do Oficerskiej
Szkoły Lotniczej na kurs pilotażu w grupie pilotów bombowych. W kwietniu 1948r. wstępuje
Do Polskiej Partii Robotniczej, a po zjednoczeniu staje się członkiem PZPR.
5 września 1948r. kończy kurs pilotażu, 5 lokata i mianowany ?chorążym? pozostaje w szkole
jako pilot instruktor. Za wzorową pracę i służbę zostaje 22 lipca 1949r. mianowany
?podporucznikiem?, a 8 czerwca 1951r. ?porucznikiem? i odznaczony: ?Brązowym i
Srebrnym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny?, ?Srebrnym Krzyżem Zasługi? oraz
?Medalem X ? lecia Polski Ludowej?. W październiku 1953r. jako dowódca klucza eskadry
bombowej mianowany ?kapitanem?. Od 18 października 1955r. jest dowódcą eskadry
szkolnej samolotów bombowych do spraw wyszkolenia lotniczego.
W dniu 5 maja 1956r. o godz. 6.38 ginie w katastrofie lotniczej w wyniku zderzenia się
w powietrzu dwóch samolotów IŁ-28 wraz z por. nawigacji Janem Adasiem oraz strzelcem
kapralem Waldemarem Antoniewskim na samolocie Nr 64108. Ginie również załoga
drugiego samolotu IŁ-28 Nr 2203 w składzie: dowódca załogi ? uczeń podchorąży
Franciszek Kramarz, ppor. nawigacji Zbigniew Łazarewicz oraz strzelec radia i telegrafista
sierżant zawodowy Dominik Wydra.
W okresie swojej dziesięcioletniej służby w lotnictwie wykonał 5003 loty w czasie
1031 godzin i 14 minut z czego 69 lotów w czasie 18 godzin 58 minut na samolocie IŁ-28.
Pochowany na cmentarzu wojskowym w Dęblinie, grób Nr 481.
Odznaczenia:
Medal ?Za Odrę, Nysę i Bałtyk?
Medal ?Wolności i Zwycięstwa?
Medal ?Za zwycięstwo nad Niemcami?
Medal ?X ? lecia Polski Ludowej?
Odznaka Grunwaldzka