Search the resting place of Polish airmen
The database contains 8384 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..
How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.
Searching for burial sites by name:
|
|
![]() |
Updated: 2011-12-30 ![]() |
Official Number | P-1391
|
---|---|
Rank | polski: kpt.pil./303 DM/
brytyjski: F/O |
Date of birth | 1908-08-10
|
Date of death | 1941-08-28
|
Cemetery |
|
Grave | Service Section H Grave 179.
|
Photo of grave | |
Country | Wielka Brytania
|
Period | World War II |
Source
"Wykaz poległych i zmarłych żołnierzy PSZ na zachodzie..." *
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa
"Ku czci..." Zbiorowa
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. Anna Krzystek
pl.wikipedia.org/wiki/Bogdan_Grzeszczak_(pilot)
* Bogdan Grzeszczak urodził się w Warszawie 10 sierpnia 1908 r.
Tu w syrenim grodzie pobierał naukę w stołecznym gimnazjum. W 1931 r. rozpoczął swoja przygodę z wojskiem. Tego roku przeszedł próg Szkoły Podchorążych Lotnictwa. Po promocji która miała miejsce 15 sierpnia 1933 r. został przydzielony do eskadry towarzyszącej wchodzącej w skład 1 Pułku Lotniczego. Tym samym z Dęblina wrócił do rodzinnego miasta.
Nie zagrzał długo miejsca w syrenim grodzie. Rok po przydziale znów był w poznanym przez siebie stosunkowo nie tak dawno Dęblinie. Odbył kurs pilotażu. Z tego przeszedł dalej. Znalazł się w Grudziądzu. Nie była to kara. Podnosił swoje lotnicze umiejętności. Kończył bowiem Kurs Wyższego Pilotażu. Mając teraz większą wiedzę wrócił do stolicy. Rozpoczął loty w eskadrach 1 Pułku Lotniczego. Od września 1937 do sierpnia 1939 r. był adiutantem dowódcy tego pułku. Jeszcze w sierpniu 1939 r. "znalazł" czas na pobyt we Francji. Nie pojechał na urlop. Wyjechał służbowo. Miał oblatywać zakupione dla naszego lotnictwa myśliwce. Zaostrzająca się z każdym dniem sytuacja polityczna zmusiła do powrotu do Polski.
Na wojnę ruszył jako pilot II Plutonu Łącznikowego Naczelnego Dowódcy Lotnictwa. Gdy dopełnił się gorzki los Polski ruszył dalej. Chciał się bić. Znów był w sojuszniczej Francji. Kiedy ta poddała się wodzowi III Rzeszy, ewakuował się do Wielkiej Brytanii. Podobnie jak inni koledzy lotnicy przeszedł szkolenie w lotach na samolotach angielskich. 21 sierpnia 1940 r. zameldował się do polskich myśliwców. Został przydzielony do lotników 303 Dywizjonu Myśliwskiego imienia Tadeusza Kościuszki.
Razem z "Kościuszkowcami" uczestniczył w powietrznej "Bitwie o Wielką Brytanię". 26 września odnotował swoje pierwsze zwycięstwo. Tego dnia zestrzelił He - 111. Dzień później powtórzył swój sukces. Lotnicy spod znaku czarnych krzyży stracili Me - 109. 21 kwietnia 1941 r. przeszedł do pracy w 58 OTU jako instruktor.
Tu w Grangemouth wystartował do swojego ostatniego lotu w życiu. 28 sierpnia 1941 r. demonstrował uczniowi walkę powietrzną. Z niewiadomych przyczyn samolot przeszedł do lotu nurkowego. Niestety z tego nie udało się przejść do lotu poziomego. Maszyna uderzyła w ziemię. Zginął uczeń i instruktor. Bogdan Grzeszczak został pochowany na cmentarzu w Northwood.
Opracowanie Konrad Rydołowski
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa
"Ku czci..." Zbiorowa
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. Anna Krzystek
pl.wikipedia.org/wiki/Bogdan_Grzeszczak_(pilot)
* Bogdan Grzeszczak urodził się w Warszawie 10 sierpnia 1908 r.
Tu w syrenim grodzie pobierał naukę w stołecznym gimnazjum. W 1931 r. rozpoczął swoja przygodę z wojskiem. Tego roku przeszedł próg Szkoły Podchorążych Lotnictwa. Po promocji która miała miejsce 15 sierpnia 1933 r. został przydzielony do eskadry towarzyszącej wchodzącej w skład 1 Pułku Lotniczego. Tym samym z Dęblina wrócił do rodzinnego miasta.
Nie zagrzał długo miejsca w syrenim grodzie. Rok po przydziale znów był w poznanym przez siebie stosunkowo nie tak dawno Dęblinie. Odbył kurs pilotażu. Z tego przeszedł dalej. Znalazł się w Grudziądzu. Nie była to kara. Podnosił swoje lotnicze umiejętności. Kończył bowiem Kurs Wyższego Pilotażu. Mając teraz większą wiedzę wrócił do stolicy. Rozpoczął loty w eskadrach 1 Pułku Lotniczego. Od września 1937 do sierpnia 1939 r. był adiutantem dowódcy tego pułku. Jeszcze w sierpniu 1939 r. "znalazł" czas na pobyt we Francji. Nie pojechał na urlop. Wyjechał służbowo. Miał oblatywać zakupione dla naszego lotnictwa myśliwce. Zaostrzająca się z każdym dniem sytuacja polityczna zmusiła do powrotu do Polski.
Na wojnę ruszył jako pilot II Plutonu Łącznikowego Naczelnego Dowódcy Lotnictwa. Gdy dopełnił się gorzki los Polski ruszył dalej. Chciał się bić. Znów był w sojuszniczej Francji. Kiedy ta poddała się wodzowi III Rzeszy, ewakuował się do Wielkiej Brytanii. Podobnie jak inni koledzy lotnicy przeszedł szkolenie w lotach na samolotach angielskich. 21 sierpnia 1940 r. zameldował się do polskich myśliwców. Został przydzielony do lotników 303 Dywizjonu Myśliwskiego imienia Tadeusza Kościuszki.
Razem z "Kościuszkowcami" uczestniczył w powietrznej "Bitwie o Wielką Brytanię". 26 września odnotował swoje pierwsze zwycięstwo. Tego dnia zestrzelił He - 111. Dzień później powtórzył swój sukces. Lotnicy spod znaku czarnych krzyży stracili Me - 109. 21 kwietnia 1941 r. przeszedł do pracy w 58 OTU jako instruktor.
Tu w Grangemouth wystartował do swojego ostatniego lotu w życiu. 28 sierpnia 1941 r. demonstrował uczniowi walkę powietrzną. Z niewiadomych przyczyn samolot przeszedł do lotu nurkowego. Niestety z tego nie udało się przejść do lotu poziomego. Maszyna uderzyła w ziemię. Zginął uczeń i instruktor. Bogdan Grzeszczak został pochowany na cmentarzu w Northwood.
Opracowanie Konrad Rydołowski