Search the resting place of Polish airmen

The database contains 7673 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Władysław
Pomaski



Lista Krzystka Updated: 2012-11-23
Official Number
P-1131

Rank
polski: kpt.obs.balon./317 DM/
brytyjski: F/Lt

Date of birth
1895-04-05

Date of death
1981-03-07

Cemetery
mapa
Szwelice - cmentarz parafialny
Wsp. 52.792129, 21.033593

Grave
Rodzinny
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Informacja: pl.wikipedia.org/wiki/Władysław_Pomaski     
Zdj. grobu Wiesław Grudniak    
    
Pomaski Władysław urodził się w m. Pomaski w rodzinie Feliksa i Marianny (z d. Grzybowska) Pomaskich (W. Grudniak).    
Władysław Pomaski urodził się 5 kwietnia 1895 r. Był uczniem Warszawskiej Szkoły Przemysłowo - Technicznej. Początkowo znajdował się z dala od wojska. Pracował jako nauczyciel. Kiedy trzeba było znalazł się w Polskiej Organizacji Wojskowej. Brał udział w wojnie polsko - rosyjskiej 1920/21. Służył w piechocie. Wiedzę wojskową zdobył w Szkole Podchorążych Piechoty a następnie w Centralnej Szkole Aeronautycznej w Toruniu. Ta ostatnia powstała w Poznaniu a później została przeniesiona do grodu Kopernika. Absolwentem jej był m.in. znany baloniarz Antoni Janusz. Swoją edukację wojskową pogłębiał w Centralnej Szkoły Karabinów i Broni Specjalnych i na oficerskim kursie doszkalającym zorganizowanym na Obozie Szkolnym Wojsk Samochodowych. Służbę rozpoczął od pułku piechoty aby przejść do Centralnego Zakładu Balonowego w podwarszawskim Legionowie. To tu od 1929 był kierownikiem Ekspozytury nr VIII przy Wojskowej Wytwórni Balonowej w Legionowie. To jemu powierzono szefowanie nad całością Nadzoru Techniczno Balonowego. W 1932 r. pełnił służbę w Wojskowym Zakładzie Zaopatrzenia Aeronautyki. W latach 1936 - 1937 był komendantem parku 1 batalionu balonowego w Toruniu. To nie kto inny a Władysław był kierownikiem administracji materiałowej 2 batalionu balonowego w Legionowie. W czasie sierpniowej mobilizacji w 1939 r. kapitan Pomaski odpowiadał jako przewodniczący komisji odbioru sprzętu motorowego dla formowanych kompanii balonowych. Następnie z chwilą ogłoszenia powszechnej mobilizacji został komendantem parku Bazy Balonowej nr 1. Szóstego dnia wojny rozpoczął przygotowania do ewakuacji powierzonych mu ludzi i sprzętu. Dobę później część sprzętu i ludzi została załadowana do podstawionych pociągów a część do samochodów. Na dowódcę transportu samochodowego został wyznaczony kapitan Pomaski. Dzień po agresji wojsk Stalina na Polskę przekroczył Polski z Rumunią. Przez Rumunię, Jugosławię, Grecję i morze dotarł do Francji. Tu w styczniu 1940 r. wstąpił do odradzającego się Wojska Polskiego. Dowodził kompanią administracyjną. 22 marca 1940 r. trafił do fabryki samolotów. Ta mieściła się w Clermont Ferrand. Po przyspieszonym stażu nie posiedział długo we Francji. Ta skapitulowała. Niepogodzony z klęską spadkobierców wojskowych tradycji potomków Bonapartego ruszył do Wielkiej Brytanii. Tu na Wyspie Ostatniej Nadziei znalazł się w Blackpool. Pozostawał bez przydziału do 12 września 1940 r. Los się do niego uśmiechnął w październiku 1940 r. Wtedy to rozpoczął dowodzenie II Dywizjonem Ośrodka Wyszkolenia Naziemnego Balonów. Z tego miejsca został przeniesiony do komendy tego ośrodka. W lutym 1941 został adiutantem w polskim dywizjonie myśliwskim. Był nim 317 Dywizjon Myśliwski Wileński. Jeszcze w lipcu tego samego roku został przeniesiony do 25 Szkoły Pilotażu Początkowego. W styczniu 1943 objął funkcję adiutanta w 6 Jednostce Wyszkolenia Operacyjnego. Przez krótko przebywał w 305 Dywizjonie Bombowym Ziemi Śląskiej imienia Księcia Józefa Poniatowskiego. Gdy się rozwiódł z lotnikami wszedł w związek z samochodziarzami. Związał się z 72 Samochodowym Parkiem Naprawczym. Od połowy lipca 1944 był kierownikiem kancelarii w Biurze Historycznym Lotnictwa. Z tego został skierowany do Dowództwa Lotnictwa w Londynie. Tam doczekał rozformowania Polskich Sił Powietrznych. Nie zdecydował się na powrót do Polski. Wybrał emigrację. Zamieszkał pod niebem Wielkiej Brytanii. Zmarł 7 marca 1981 r. w Londynie.    
    
Konrad RYDOŁOWSKI     
Gallery
Fotka