Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Ludwik Zbigniew
Lech



Lista Krzystka Updated: 2013-03-01
Official Number
792448

Rank
polski: chor.pil./300 DB/
brytyjski: W/O

Date of birth
1911-08-16

Date of death
1964-12-07

Cemetery
mapa
Kraków, Rakowicka - Cmentarz Rakowicki
Wsp. 50.073303, 19.956256

Grave
Kwatera LXX; rząd 18; miejsce 16
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Informacja: ZCK Kraków    
Zdjęcie: Arkadiusz Lech.    
    
Urodził się w 1911 r. w m. Skole, pow. Stryj, woj. Stanisławów. W pilotażu przeszkolił się około 1931 r. w 1 Pułku Lotniczym w Warszawie. Był pilotem 112 eskadry myśliwskiej. W roku 1935 wytypowany został do udziału w ekipie 1 Pułku Lotniczego na zawody lotnictwa myśliwskiego w Grudziądzu. 20 lipca 1936 kpr. pil. L. Lech został odkomenderowany do I Eskadry Korpusu Ochrony Pogranicza. Wykorzystując lotnisko w Samach eskadra ta na samolotach PZL P.7 patrolowała wschodnią granicę ze względu na wzmagające się jej naruszanie przez obce samoloty. W wojnie 1939 r. brał udział w składzie 112 Eskadry myśliwskiej w stopniu plut. pil. i w dniu 5 września na P.1 1c uczestniczył w zestrzeleniu niemieckiego samolotu 0o17. 18.IX.1938 przekroczył granicę rumuńską. Po przedostaniu się do Francji walczył w kl. l/l Gr. de Chasse w obronie wytwórni samolotów Le0-45 w Nantes). W Anglii w latach 1941- 1942 był instruktorem pilotem w szkole pilotażu 25 Secondary Flying Training School - SFTS. Następnie w okresie od maja do grudnia 1943 latał w 305 Dywizjonie Bombowym. Następnie ponownie szkolił w 25 SFTS w okresie od grudnia 1943 do października 1944. W okresie od października 1944 do stycznia 1946 był pilotem Transport Command lndia na Dalekim Wschodzie. Wojnę zakończył w stopniu chorążego pilota. Po wojnie powrócił do kraju i podjął pracę w PZL Nr 1 w Mielcu jako pilot doświadczalny. Obok oblotów samolotów remontowanych i wożenia członków dyrekcji do Warszawy dwusilnikowym samolotem Caudron C-445 Goeland, rozpoczął próby samolotów produkowanych seryjnie i prototypów. 5 stycznia 1948 roku wykonał pierwszy lot na pierwszym seryjnym zbudowanym w Mielcu samolocie LWD Szpak-4T (nr fabr. 47.002). 3 września 1948 wykonał pierwszy lot na prototypie samolotu CSS-10A (nr fabr. 48.003 SP-AAP) a 18 grudnia tegoż roku wykonał pierwszy lot na pierwowzorze samolotu CSS-13 (nr fabr 48.013 SP-AKZ). 25 marca 1949 wykonał pierwszy lot na prototypie samolotu CSS-100 (nr fabr. 48.014 SP-BAK) a w 02.09.1949 wykonał pierwszy lot na pierwszym seryjnym samolocie GSS-13 (nr. fabr. 49015 SP-AMO). W styczniu 1956 rozpoczął pracę w Zespole Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie i objął stanowisko kierownika tego zespołu. Wykonywał loty na samolotach S-I3, Aero-45, Super Aero-45, L-60 Brigadyr i Jak-12. W październiku 1959 podczas lotu po chorego na samolocie Aero-45 SP-LXD na wysokości 100 m w rejonie Dąbia wystąpiła kolejno awaria obydwu śmigieł. Pilot przyziemił mistrzowsko samolot na niewielkim skrawku terenu tuż przed nasypem kolejowym. Skończyło się na kontuzji skopy pilota i niewielkich skaleczeniach. Pilot po wyleczeniu powrócił do latania 7 grudnia 1964 r. na samolocie Jak 12A SP-CXG wykonywał lot transportowy z chorym ze szpitala w Krakowie do Rzeszowa. Po powrocie do Krakowa w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych wylądował i wkrótce po opuszczeniu kabiny zasłabł i zmarł. Został pochowany na cmentarzu Rakowickim w Krakowie.