Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Kazimierz
Widacki



Lista Krzystka Updated: 2013-11-05
Official Number
P-2708

Rank
polski: ppor.pil./1586 ESP/

brytyjski: P/O

Date of birth
1921-02-03

Date of death
1944-08-28

Cemetery
mapa
Kraków, Prandoty - Cmentarz Brytyjski
Wsp. 50.078666, 19.953851

Grave
Photo of grave

Country
Polska

Period
World War II

Source
"Wykaz poległych i zmarłych żołnierzy PSZ na zachodzie..."    
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa    
"Ku czci poległych... praca zbiorowa    
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Informacja i zdjęcia: Kelvin Youngs, www.aircrewremembered.com     
Zdjęcie lotnika: Aleksander Gucwa.
 
Comments
  • 2019-12-10 Gucwa Alexander
    Kazimierz Widacki (ur. 3 lutego 1921 we Lwowie, zginął śmiercią lotnika 28 sierpnia 1944).    
    Urodził się jako syn zawodowego oficera WP Mieczysława Widackiego i Stefanii ze Smolków. Jego ojciec wcielony do Armii Austriackiej i wysłany na front do Serbii, po ukończonym kursie oficerskim w stopniu kadeta - aspiranta zdezerterował z Armii Austro-Węgierskiej i wziął udział w obronie Lwowa, jako d-ca plutonu. Po wojnie pozostał w Wojsku Polskim jako oficer zawodowy, awansowany na stopień kapitana w 1934 r. Oddelegowany do Straży Granicznej służył na granicy niemieckiej a od 1937 r. na granicy czechosłowackiej, później słowackiej. Po wybuchu wojny wcielony do 1Pułku Korpusu Ochrony Pogranicza , jako d-ca plutonu żandarmerii. 17 września 1939 roku przekroczył granicę rumuńską, gdzie został internowany. W Rumunii schroniła się też jego żona z synem Kazimierzem i Zbigniewem.    
        
    19-letni Kazimierz z Rumunii przedostał się do Francji, zgłosił się do Wojska Polskiego i 17 marca 1940 został wcielony do V kompani przeciwpancernej, tu został zaprzysiężony. Po klęsce Francji, przedostał się do Wielkiej Brytanii i od 29 czerwca 1940 r. jest w Wojsku Polskim w 6 Batalionie Strzelców Podhalańskich, w kompani ciężkich karabinów maszynowych. Od 1 września 1941 do 10 marca 1942 roku znajduje się w Szkole Podchorążych Piechoty i Kawalerii Zmotoryzowanej w Dundee (Szkocja). Tu odbył kurs kierowców samochodowych i otrzymał brytyjskie prawo jazdy. 16 lipca1942 został przeniesiony z armii do lotnictwa w stopniu st. szer. pchor. Od 23 lipca do grudnia 1942 r. przeszedł kurs teoretyczny w Hucknall (ACTC ? Centrum Wyszkolenia Załóg Latających), w Brighton (ITW ? Skrzydło Wyszkolenia Wstępnego) i ponownie w Hucknall w 25 EFTS - szkole pilotażu początkowego. 16 marca 1943 r. otrzymał awans na kaprala podchorążego, następnie przeszedł do szkoły pilotażu podstawowego 16 SFTS w Newton. 21 lipca 1943 r. z wynikiem pomyślnym kończy szkołę, zostaje pilotem, otrzymuje znak pilota i stały stopień brytyjski ,,Sergeant? . Następnie przebywa w Cardiff w 8 AACU (jednostce współpracy z obroną przeciwlotniczą) a od 14 marca do 12 czerwca 1944 r. był przydzielony do jednostki wyszkolenia operacyjnego w 18 OTU, która znajdowała się w Finningley, tu 1 czerwca zostaje promowany na stopień podporucznika rezerwy w korpusie oficerów lotnictwa. Otrzymał awans również na brytyjski stopień ( angielskie: Pilot-Officer, P/O). Ostatnim etapem edukacji lotniczej była 11 Base w Lindholme, tu w 1662 HCU, która mieściła się w Blyton, odbywa szkolenie praktyczne i teoretyczne na ciężkich samolotach typu Halifax i Liberator. 22 czerwca 1944 r. został przeniesiony do 1586 Eskadry Specjalnego Przeznaczenia ? SDF (Special Duty Flight)    
        
    10 sierpnia 1944 r. wraz z całą siedmioosobowa załogą ląduje w bazie Campo Casale koło Brindisi w płd. Italii. Nad walczącą Warszawę latał aż pięciokrotnie: 17/18 sierpnia , 21/22 sierpnia, 23/24 sierpnia, 25/26 sierpnia, oraz 27/28 sierpnia 1944 roku.    
        
    28 sierpnia 1944 roku, w nocy o godz.2.33, jego Halifax JP295-P został zestrzelony przez niemiecki myśliwiec nocny w rejonie Gorlic, rozbił się nad Banicą (dzisiaj Krzywa) - zginęła cała siedmioosobowa załoga.    
        
    Rodzinie przebywającej w Rumunii losy wojenne Kazimierza ze zrozumiałych względów nie były znane. Po powrocie w 1945 roku do Polski czyniła ona poszukiwania syna i brata. Dopiero w 1947 roku dostała z Wielkiej Brytanii oficjalne powiadomienie, że Kazimierz Widacki nr sł. P-2708 ?nie wrócił z lotu bojowego?, data zaginięcia: 27/28 sierpnia 1944 roku. Brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa orzeczeniem z dnia 21 lutego 1947 ?przyjęło śmierć zaginionego lotnika dla celów wewnętrzno-służbowych?. Wedle informacji brytyjskich, prawdopodobnie Halifax dowódcy ppor. pil. K. Widackiego został zestrzelony nad Adriatykiem.    
        
    Kpt. Mieczysław Widacki, po powrocie z Rumunii zgłosił się Wojska Polskiego, został przyjęty i przydzielony do Wojsk Ochrony Pogranicza, awansowany do stopnia majora i wkrótce odesłany na emeryturę. Zmarł w Krakowie na początku lat 50.    
        
    Stefania Widacka, dożyła sędziwego wieku i zmarła w Krakowie w latach 70. Brat Kazimierza , Zbigniew, ukończył po wojnie studia, pracował jako inżynier w Nowej Hucie. Zmarł w latach 90-tych. Wszyscy pochowani są na cmentarzu Rakowickim w Krakowie. Zrządzeniem losu, na tym samym cmentarzu, jak się okazało po latach, spoczęły też szczątki Kazimierza Widackiego, o czym do niedawna nikt nie wiedział.