Search the resting place of Polish airmen

The database contains 7532 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Irena
Kaniewska



Updated: 2014-02-10
Rank
konstr. pil. cywil.

Date of birth
1914-09-30

Date of death
1963-10-20

Cemetery
Grave
A; 1; 7b
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
Informacja i zdjęcie: Mariusz Skroński    
"Mała encyklopedia lotników polskich", tom. 2. Konieczny Jerzy R., Malinowski Tadeusz.     
Link do zapalenia wirtualnego znicza: zyrardow36.grobonet.com/grobonet/start.php?id=detale&idg=20835&inni=0    
    
Irena Kaniewska urodziła się w grodzie Kraka 30 września 1914 r. Ucząc się w szkole powszechnej i w gimnazjum budowała modele samolotów i szybowców. Po otrzymaniu świadectwa dojrzałości rozpoczęła studia na Politechnice Warszawskiej. Studiowała na Wydziale Mechanicznym. Była pilotem szybowcowym. Wojna nie przeszkodziła w kontynuowaniu studiów. 28 września 1941 r. skończyła studia otrzymując dyplom inżyniera Brała udział w Powstaniu Warszawskim. We wrześniu 1944 r. została wywieziona do obozu pracy. Do Polski wróciła w maju 1945 r. Pracowała zawodowo poza lotnictwem. W maju 1946 r. ukończyła kurs instruktorów szybowcowych a następnie kurs pilotów samolotowych. Gdy Instytut Szybownictwa w Bielsku - Białej ogłosił że potrzebuje pracowników, nie zawahała się. Zostawiła dotychczasową pracę w stolicy. Rozpoczęła pracę w Instytucie jako konstruktor lotniczy. W grudniu 1946 r. została członkiem Aeroklubu Bielskiego. Współpracowała nad projektem szybowca IS - 2 ?Mucha". Pod koniec kwietnia 1948 r. miała swój udział w konstruowaniu szybowca IS - 5 "Kaczka". Rok później pod jej fachowym okiem powstała seria szybowców "Mucha bis". W maju 1950 r. zdobyła srebrną odznakę szybowcową. Uczestnicząc w Samolotowym Zlocie Gwiaździstym wylatała 5 miejsce. Jej wiedza pozwoliła na wprowadzenie ulepszeń przy powstającym szybowcu "Mucha ter". W 1951 r. wykonała projekt wstępny szybowca SZD - 9 "Bocian". Zaznaczyła udział w opracowaniu SZD - 8 "Jaskółka". W 1952 r. wystartowała w Regionalnych Zawodach Szybowcowych. Zajęła 2 miejsce. W 1953 r. wykonała projekt wstępny szybowca SZD - 10 "Czapla". W pierwszym półroczu 1954 r. wykonała projekt wstępny i szczegółowy projekt aerodynamiczny szybowca bezogonowego SZD - 13 x "Wampir". W 1954 r. w była kierownikiem Sekcji Prototypów w Szybowcowych Zakładach Doświadczalnych. Znajdowała czas na działalność społeczną. W latach 1953 - 1954 przewodniczyła sekcji Stowarzyszenia Inżynierów Mechaników Polskich, była wiceprzewodniczącą koła Naczelnej Organizacji Technicznej w Bielsku - Białej 1 października 1954 r. została zatrudniona jako starszy asystent w Zakładzie Wytrzymałości Instytutu Lotnictwa w Warszawie. W marcu 1956 r. otrzymała nagrodę za szybowiec szkolny. Tego samego uzyskała licencje pilota samolotowego 2 klasy. W marcu 1957 r. została członkiem Aeroklubu Warszawskiego. 1 września 1957 r. otrzymała tytuł naukowy adiunkta Instytutu Lotnictwa. W grudniu 1957 r. została członkiem Zarządu Głównego Aeroklubu PRL. Startowała w Samolotowych Mistrzostwach Polski. Nie zaprzestawała działalności społecznej. Była między innymi Sekcji Samolotowej Aeroklubu Warszawskiego. W styczniu 1963 r. otrzymała stopień samodzielnego pracownika naukowo - badawczego. Latała jako pilot szybowcowy i samolotowy. Pasjonowała się akrobacją lotniczą. Bez wątpienia była pierwszą polską pilotką która tu nad Wisłą wykonała samolotem pętlę odwróconą. Zasiadała między innymi w Komisji Rewizyjnej Aeroklubu PRL, lotniczej komisji egzaminacyjnej, komisji sędziowskiej na zawodach szybowcowych i samolotowych i Komisji Ekspertów Lotniczych RWPG. Była rzeczoznawcą lotniczym Komisji Przepisów Sprzętu Lotniczego przy Departamencie Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji. Zginęła śmiercią lotnika w nocnym 2 października 1963 r. Pochowana została w Żyrardowie.    
    
Konrad RYDOŁOWSKI    
    
    
    
Gallery
Fotka Fotka