Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Stefan Mikołaj
Bojarski



Updated: 2015-10-02
Rank
por.ofic.tech. /Esk.Szkol.Pilot. CWL-1/

Date of birth
1910-12-06

Date of death
1964-11-02

Cemetery
mapa
Szczecin, Ku Słońcu - Cmentarz Centralny
Wsp. 53.417097, 14.522172

Grave
Nr kwatery: 37A; Rząd: 2; Nr grobu: 7
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
Informacja: cmentarze.szczecin.pl/     
Zdj. grobu: W. Grudniak     
Biogram, zdj. portret.: www.polishairforce.pl/bojarski.html     
    
Bojarski Stefan Mikołaj (dwóch imion) urodził się w m. Biała Podlaska ... ().    
Biogram: www.polishairforce.pl/bojarski.html     
Stefan Bojarski urodził się w Białej Podlaskiej 6 grudnia 1910 r. w Białej Podlaskiej. W rodzinnym mieście pobierał naukę w szkole powszechnej. W latach 1926 - 1927 uczył się w Wojskowej Szkole Kartograficzne. Na jego zainteresowania lotnictwem miał bez wątpienia wpływ działająca w rodzinnym Podlaska Wytwórnia Samolotów. Mając wyniesioną wiedzę ze szkoły powszechnej i ze szkoły kartograficznej dołożył lotniczą. Zdobył tę w Państwowej Szkole Technicznej Lotniczej i Samochodowej ( Warszawa ). To w jej murach na zakończenie nauki otrzymał świadectwo dojrzałości. We wrześniu 1933 r. został powołany do służby wojskowej. Po dziewięćdziesięciu dnia szkolenia na kursie podchorążych rezerwy w 28 Dywizji Piechoty na początku stycznia 1934 r. trafił do Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa - Grupy Technicznej. Ta nie była oddalona od siedziby dywizji. Mieściła się w Dęblinie. 2 września 1934 r. skończył naukę w stopniu kaprala podchorążego. Został przydzielony na praktykę do 4. Pułku Lotniczego. Lotnicy stacjonowali w mieście rodzinnym Kopernika. Z dniem 17 września Stefan został przeniesiony do rezerwy. Nie zamierzał być cywilem. Zdecydował się że pozostanie zawodowo w armii. Trafił do Szkoły Podchorążych Lotnictwa - Grupy Technicznej w Bydgoszczy. Zdobywał niezbędną wiedzę dla oficera technicznego. W tym czasie nauki przeszedł szkolenie pilotażowe. W sierpniu i wrześniu 1935 r. w Wojskowym Ośrodku Szybowcowym w Ustianowej wylatał kategorię "A" i "B" pilota szybowcowego. Od lipca do października roku następnego przeszedł w Centrum Wyszkolenia Technicznego Lotnictwa ( Bydgoszcz ) przeszkolenie motorowe. 15 października 1937 r. został promowany na stopień oficerski. Jednocześnie został przydzielony do Dęblina do Centrum Wyszkolenia Lotnictwa nr 1 w Dęblinie. Tu w Dęblinie był dowódcą plutonu technicznego CWL - 1. Po wybuchu wojny ewakuował się na wschód. Był oficerem technicznym Eskadry Szkolnej Pilotażu. Drugiego dnia wojny awansował na stopień porucznika. Po 17 września 1939 r. trafił do niewoli Armii Czerwonej. Uciekł do rodzinnej Białej Podlaskiej. Zdecydował się na pozostanie w kraju z rodziną. Po wojnie pracował zawodowo. Zmarł 2 listopada 1964 r. Pochowany został w Szczecinie.     
Konrad RYDOŁOWSKI