Search the resting place of Polish airmen

The database contains 7889 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Jan
Gerwatowski



Lista Krzystka Updated: 2016-04-07
Official Number
782414

Rank
polski: chor.mech.pokł./300 DB/
brytyjski: W/O

Date of birth
1898-05-11

Date of death
1954-07-19

Cemetery
Grave
VIII; 3; 14; Przekopany
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Własne ustalenia: I. Półtorzecka via W. Grudniak     
Link do zapalenia wirtualnego znicza: elblag.artlookgallery.com/grobonet/start.php?id=detale&idg=5677&inni=0&cinki=1     
Zdjęcie portret.: Zb. Sawicki via W. Grudniak    
    
Gerwatowski Jan (jednego imienia) urodził się w m. Zastawie w rodzinie Władysława i Apolonii (z d. Bagińska) Gerwatowskich (W. Grudniak).    
Gerwatowski Jan urodził się 11 maja 1898 r. w miejscowości Zastawie gm. Komorowo pow. Ostrołęka jako syn Władysława i Apolonii z d. Bagińska.     
Służbę w lotnictwie rozpoczął 15.07.1924 roku. Do 1926 był w Parku Motorowo-Silnikowym. Następnie w 1926 przydzielony do II Pułku Lotniczego w Krakowie .     
W 1928 r. ukończył Centralny Kurs Mechaników Samolotowych w Bydgoszczy.    
W 1939 r. skierowany na kurs szefów mechaników.
1 września 1939 roku zastaje mechanika Jana Gerwatowskiego na lotnisku w podkrakowskich Balicach w momencie, gdy zginął pierwszy poległy w II wojnie światowej polski lotnik kpt.pil. Mieczysław Medwecki. Tak wspomina to Jan Wojdyła : ? "Pod kasztanami stała P-11. Poznałem ją, to był samolot dowódcy dywizjonu. Przy maszynie kręcił się mechanik, starszy sierżant Jan Gerwatowski. Gdzieś na wysokości kopca Kościuszki zobaczyłem Heinkla -111. Leciał samotnie, majestatycznie, jakby prosił, żeby go zaatakować. Nagle pod kasztanami pojawił się kapitan Medwecki. Był z gołą głową, bez kominiarki i okularów??. Relacje te zostały spisane w latach siedemdziesiątych przez naocznych świadków wydarzeń w opracowaniu ? Pierwsi i ostatni? w wydawnictwie MON w 1972 roku.    
Po klęsce wrześniowej lotnicy dostają rozkaz ewakuacji do Rumunii, a następnie do Francji. W czerwcu 1940 r. po napaści Niemiec na Francje, polscy żołnierze zostają ewakuowani w ramach Operacji Ariel do Wielkiej Brytanii i tak 18.06.1940 r. Jan Gerwatowski wyokrętowuje się ze statku w Plymuth. Zostaje przydzielony do 308 Dywizjonu Myśliwskiego ?Krakowskiego? jako szef mechaników obsługi naziemnej w stopniu F.Sgt. Nr. RAF 782414.    
W 1944 r. ukończył kurs mechaników pokładowych i został przydzielony w sierpniu tego roku jako mechanik pokładowy(Flight Engineer) w stopniu brytyjskiego Flight Sergeanta i polskiego starszego sierżanta do 300 Dywizjonu Bombowego Ziemi Mazowieckiej. Dowódcą jego załogi był F/Lt Zbigniew Zarębski. Latanie bojowe rozpoczął lotem 15 grudnia 1944 na Ludwigshaven. Potem przyszły naloty na Ulm, Koblencję, Bonn, rafinerię w Scholven, Norymbergę, Monachium.
Za National Archives at Kew - AIR 27/1658 - Operational Record of 300 Polish Squadron:    
15.12.1944 - Ludwigshaven - "K" Gerwatowski Took off: 15.05 Arrived back 21.03     

17.12.1944 - Ulm "K" Gerwatowski 15.24 - 22.33
28.12.1944 - Bonn "K" Gerwatowski 15.44 - 21.02
29.12.1944 - Scholven "N" Gerwatowski 15.17 - 21.12
2.1.1945 - Nuremburg "X" Gerwatowski 15.17 - 23.19
7.1.1945 - Munich "K" Gerwatowski 18.42 - 03.05
Jan Gerwatowski latał jako mechanik pokładowy na Avro Lancaster    
BH-K (PB 846) ?K?
W nocy z 28 na 29 stycznia 1945 nad Stuttgartem, jego Lancaster BH-K PB846 został zestrzelony przez nocnego myśliwca ? Gunthera Bahra. Samolot rozbił się koło miejscowości Berneck. Zginęli por. Zarębski, por. Paszkowski oraz kpr. Cymbała, katastrofę przeżyli por. bomb. Zygmunt Wesołowski, kpr. rtg. Piotr Barzdo, chor. mech. pokł. Jan Gerwatowski oraz kpr. strz. Ryszard Mańkowski (wszyscy trafili do niewoli).    
Jan Gerwatowski trafił do Stalagu Luft III prawdopodobnie dołączony po drodze do którejś z ewakuowanych grup z w/w obozu (Stalag został ewakuowany w styczniu) , po czym trafił do Stalag VII w Moosburg, gdzie doczekał wyzwolenia 22.04.1945 r. przez wojska USA. Do jednostki powrócił 12.06.1945 r.    
Do Lotnictwa Transportowego przeniesiony 3.01.1946 r. Służbę zakończył w stopniu polskim chorąży.    
Do Polski powrócił w 1947 r. Zamieszkał w Elblągu przy ul Ogrodowej 16 z żoną Janiną. Nie miał dzieci. Pracował jako kierownik magazynu sprzętu elektromechanicznego. W 1953 roku ciężko zachorował i zmarł 19.07.1954 r. Został pochowany w Elblągu.     
Odznaczony Krzyżem Zasługi srebrnym i brązowym, oraz Krzyżem Walecznych.
Opracował: Zbigniew Sawicki